Friday, January 7, 2011

ONLY ME CAN BEAT MYSELF!!

ONLY ME CAN BEAT MYSELF!!
Biro Akademik PERUBATAN 10/11

“Exam, exam, exam! Hisy, takda kerja lain ke budak medik ni?”
Kita selalu dengar kata-kata ini keluar daripada mulut seorang pelajar jurusan perubatan atau pergigian mahupun farmasi. Pagi keluar rumah untuk ke kuliah, lewat petang baru pulang semula. Malam, disambung lagi dengan kelas tambahan atau study group. Setiap minggu ada exam. Bila pula masa nak ‘enjoy’?
“Itulah korang, siapa suruh ambil medik, kan dah takda ‘life’!”
Ini pula kata-kata sahabat-sahabat di luar bidang perubatan yang sering dilemparkan kepada pelajar jurusan perubatan. Sudah la kelas 6 hari seminggu, hujung minggu kena duduk rumah study, sebab setiap minggu ada exam. Bak kata ramai orang, study 24-7. Lagi pula, bila kerja nanti pun 24-7 juga! Hmmm…
Mitos Exam Budak Medik
Pertamanya, perlu ditanya kepada mereka yang bertanyakan soalan di atas, benarkah hanya pelajar jurusan perubatan, pergigian, dan farmasi sahaja yang sering diuji dengan peperiksaan dan ujian setiap minggu? Itu adalah mitos pertama. Tanyalah mahasiswa lain terutamanya di Malaysia. Mana universiti yang tidak menguji pelajarnya dengan peperiksaan yang kerap. Ya, hakikatnya, peperiksaan perlu dihadapi oleh semua orang yang bergelar mahasiswa. Kerana hakikat hidup ini adalah perlumbaan ke arah yang terbaik. Dan minda seorang Muslim Mukmin, adalah sentiasa menuju yang terbaik.
Firman Allah dalam Surah Al-Mulk, ayat ke-2 yang bermaksud,
(Allah) Yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, Maha Pengampun.
Seribu ‘Tapi…’
“Errr, tapi… bila masuk exam ni lain. Saya bukan tak study, tapi bila nak tulis atas kertas jawapan, tiba-tiba ‘blank’!”
Tapi… kalau kita belajar kerana exam, sia-sia lah. Tu yang saya biasa-biasa je dalam exam…”
Ayat di atas sering kita dengar dari mereka yang mudah berputus asa dengan usaha mereka sendiri. Tiada istilah ‘blank’ di hadapan kertas jawapan, jika kita sudah membuat persediaan yang optimum untuk menghadapinya. Jika masih lagi blank, maknanya, kita hanya ‘merasakan’ bahawa usaha kita sudah cukup, tapi hakikatnya, masih ada ruang-ruang yang perlu diperbaiki, dan masih banyak lompong-lompong yang perlu diisi.
Tiada juga istilah ‘biasa-biasa’ dalam peperiksaan. Kerana anda bukan pelajar biasa, anda adalah aset Ummat Islam! Bak kata pepatah,“always aim for the sky, for if you fall, you’ll reach the cloud”.
Cara Belajar Sebenar
Jika anda masih mengalami masalah di atas, maka jangan pula anda gusar dan merasa rendah diri. Mari kita lihat, bagaimana seorang ilmuan agung dan penuntut ilmu sebenar belajar. Suka saya petik syarat-syarat yang ada pada seorang pelajar hakiki oleh Al-Imam As-Shafi’ie Rahimahullah.
1. Kebijaksanaan
Ada yang berkata, saya tak bijak. Namun, logik akal mengatakan sebaliknya! Tahukah anda, di Malaysia, mengikut statistik tahun 2009 mendapati, sebanyak 9% rakyat Malaysia buta huruf. Bermakna seramai 2.52 juta orang Malaysia tak tahu membaca dan menulis. Anda pula boleh membaca, dan lebih dari itu, daripada ribuan remaja sebaya anda tidak mendapat tempat di university, anda pula yang dapat. Bukan calang-calang jurusan, perubatan pula tu! (saya hanya menggunakan istilah perubatan sebagai mewakili jurusan pergigian dan farmasi juga, harap memahami)
2. Keinginan yang tinggi
Kajian psikologi mendapati, jika anda benar-benar membayangkan apa yang anda mahu, anda akan mendapat perkara itu insyaAllah. Cuba bayangkan, kalau anda ke restoran dan teringin makan nasi goring cina dengan sambal udang, anda tidak akan dapat nasi goring cina sambal udang jika anda tidak ‘order’, atau anda ‘order’ nasi sahaja. Apa yang anda inginkan, itulah yang akan anda dapat. Visualisasikan secara spesifik, apa yang anda mahukan, dan mohonlah pertolongan dari Allah, anda akan berjaya.
3. Usaha kuat
Tidak ada yang dapat menafikan faktor usaha yang kuat. Bak kata pepatah Arab, “Barangsiapa yang inginkan kejayaan, kebaikan, kemuliaan dan kemegahan, tanpa pengorbanan dan jihad(usaha yang kuat), maka sesungguhnya dia sedang bermimpi di siang hari!”
4. Bekalan
Bekalan di sini bermaksud buku-buku rujukan. Janganlah kedekut untuk membeli buku rujukan dan buku latihan. Ingatlah, kedekut berbelanja untuk ilmu akan membawa padah kepada masyarakat. Sedangkan kita boleh menghabiskan ribuan ringgit(atau geneh) untuk melancong atau berhibur, takkan lah dengan hanya beberapa puluh ringgit harga buku pun kita nak berkira?
5. Panduan dari guru bertauliah
Tanyalah dari guru yang layak dan bertauliah. Tanyalah dari yang faham. Dan tanyalah dari sumber ilmu yang sebenar. Kata kuncinya mudah sahaja, hadirlah ke kelas!
6. Berterusan sepanjang masa
Kajian mendapati bahawa, belajar secara sedikit-sedikit tapi berkala, lebih efektif berbanding belajar sekaligus dengan skala yang besar. Inilah yang dinamakan istiqomah. Istiqomah dalam belajar, kerana kita belajar bukan kerana satu-satu sebab tertentu seperti bila ada peperiksaan sahaja. Tetapi kita belajar untuk memahirkan diri kita dengan ilmu tersebut, sehingga kita mampu untuk mengaplikasikan ilmu tersebut untuk berkhidmat sebagai pegawai kesihatan kelak, insyaAllah.
Maka, akhirnya, Biro Akademik PERUBATAN amat berharap agar anda semua takkan mudah putus asa.Tiada lagi alasan untuk tidak belajar. Tiada lagi alasan untuk tidak cemerlang dalam peperiksaan. Kerana andalah yang akan menentukan nasib anda sendiri, dengan izin Allah SWT. Bak kata seorang peninju popular awal 90-an, Shane Mosley,
“Only ME can beat MYSELF!!”

Oleh saudara Ahmad Ibrahim bin Yahaya,
Ketua Biro Akademik PERUBATAN
“Selamat menghadapi peperiksaan dengan tenang”
Unit Akademik PCM 10/11

No comments:

Post a Comment